Danmark er min arbejdsplads...


Der er ikke langt til havet, hvis man bor i Danmark. På mindre end et par timer kan de som har den længste destinantion hertil, opleve syner for guder. Jeg har kun to minutter i bil og ti på cykel.

Jeg er så heldig at bo i et land hvor de forskellige årstider er skarpt adskilte. Forår, sommer, efterår og vinter er sæsoner, vi er så tydeligt bedvidste om, her i Norden. Og jeg har glæde af dem allesammen da jeg året rundt bliver kontaktet med henblik på en havekonsultation, hvor eksempelvis ejeren står på bar bund og trænger til hjælp og inspiration. Eller et ungt par, der er flyttet ind i drømmehuset og nu har behov for råd og vejledning.
På disse mange ture, er der masser af inspiration at hente som have- og landskabsarkitekt. Hvis man åbner op for sanseapparatet.


Et smukt havehus på en knold, i udkanten af en gammel have, og med udsigt til landskabet ved Elsegårde nær Ebeltoft.


Når jeg møder ovenstående syn, kan jeg ofte sætte større forventninger op end stedet og ejerne måske kan leve op til. Men på sådanne lokaliteter behøver man ofte slet ikke at foretage sig så meget. Stederne emmer af ånd i forvejen.


Ind i mellem, når jeg er på vej til et nyt sted, kan der nu og da "gå rent Morten Korch i turen".


Sådanne, stærkt inspirerende motiver er ikke sjældne, når jeg er på vej ud til en ny kunde et sted i landet.


Den gamle have er "på vej ind i himlen" og især om efteråret anes det storslåede landskab udenfor haven.

I den gamle have har ejeren lavet en sladrebænk omkring den gamle blodbøg.

4 kommentarer:

  1. Ja det er nogle dejlige billeder. Flot gammel blodbøg men en skøn bænk omkring.
    Sikke en masse historier træet kunne fortælle....

    SvarSlet
  2. Det er dejligt indlæg du har skrevet.. Jeg er helt enig at vi i Danmark er heldig at vi har så inspirerende natur omkring os.

    SvarSlet
  3. Det lille havehus på knolden, ligger så godt nok i nabo landsbyen Øer 3-4 km fra Elsegårde. men ellers en interessant side.

    SvarSlet