GRØFTEKANTEN SOM FORBILLEDE

I augustudgaven af magasinet HAVEN  har jeg skrevet en artikel om vores staudehave, hvori jeg fortæller om intentionerne, de praktiske forberedelser og erfaringerne med projektet.
 Det er nu 10 år siden, at de to 65 meter lange græs- og staudebede blev anlagt i vores nye have. Meget er sket i dem siden.
 Det er heller ikke nogen hemmelighed at de har været forsøgslaboratorium for de mange græs- og staudebede jeg har designet i den mellemliggende periode for mange kunder. Kendskabet til området: planterne i et græs- og staudebed, får man ikke kun ved at læse om det i bøger og kigge på flotte fotos. Det opnår man bedst ved at arbejde med stoffet og have materialet i mellem hænderne.
 Jeg er fuldt ud klar over at vækstbetingelserne er forskellige fra sted til sted, - lyset falder anderledes, terrænet og vandet ligger ikke ens to steder, og omgivelser og de mennesker der skal bestyre hele herligheden, har divergerende meninger om de juveler der skal placeres, når man anlægger staudebede.
 Det er derfor en helt ny og dejlig opgave, jeg skal begynde forfra med, hver gang jeg bliver bedt om at sammensætte beplantninger til blomsterbede for en kunde.
 Stedet, omgivelserne, jordbunden, kundens værdier, smag og indstillinger til natur og planter er givne parametre for hvorledes projektet skal løses.
 For vores eget vedkommende var det grøftekanten der var forbilledet, og i en stiliseret og mere forædlet udgave. De senere år har visse planter fået lov at brede sig, på bekostning af andre. På den måde lever bedene op til grøftekantens principper på mere end én måde: de stærkeste overlever.
Det er selvfølgelig ikke min opfindelse, at vi skulle bruge grøftekanten som oplæg til vores staudebede. De seneste 15-20 år har der i Europa været en stigende tendens til, at der også i private haver, skulle anlægges mere naturnære beplantninger. Eller i det mindste, noget der lignede. Noel Kingsbury, der har været en af foregangsmændene for denne stil, har lavet et interessant indlæg på sin blog om emnet med titlen:Is Naturalistic Planting almost Mainstream now?
 

1 kommentar:

  1. Tror det er første gang, jeg læser, at grøftekantsbed får lov at udfolde sig i retning af, at den stærkeste overlever. Jeg har et bed, hvor jeg eksperimenterer lidt i den retning. Ikke helt, for Physalis alkekengi kan tage pusten fra det meste i opstart. Så derfor bliver den nu udtyndet henad vejen (og den kommer ikke i andre bede!).

    SvarSlet