Læ på terrassen

For længe siden omtalte jeg orangeri-projektet på Hospice Djursland med de efterfølgende tilløb til vitalisering af terrassearealerne omkring.
 Allerede efter to vækstsæsoner kan man sidde ret ugenert, trods livlig trafik på vejen ikke langt herfra. Plantevalget lod jeg styre af det omgivende landskab, frem for de fristende tilbud man finder i plantekataloger.
De stråfarvede høje græsser, og ikke mindst den høje hjortetrøst, danner skærmende vægge og læ ved betonen, stålet og glasfacaderne.
Den markante trævæg på bygningen har fået et markant modspil af en stor gruppe Eupatorium maculatum `Atropurpureum´. Her nytter det ikke noget med små flader!
Inde fra terrassen danner mosebunke, pileurt og den russiske salvie; Perovskia, forgrund i beplantningen omkring terrassen
 `Fat Domino´ hedder denne smukke Persicaria amplexicaulis
Perovskia `Little Spire´ giver en vis kølighed og sammen med den blå himmel en blid kontrast til de varme farver.

7 kommentarer:

  1. Hvad er det flot! Rigtig flot resultat

    SvarSlet
  2. Jeg beundre din evne til med indlevelse for stedets placering og dets særlige opgave, at skabe haverum der smukt, ærligt og en smule pragmatisk gør stedet til noget særligt.
    Der udvises her en empati og forståelse for stedets karakter, som jeg må tilstå rører mig!

    Har nu siddet lidt og grublet over samspillet mellem begreberne hospice og landskabsrum, (hvilket aldrig før har rørt mine tanker). Om hvad et haverum skal tilbyde på de sidste dage. Synes det smukke ligger i roen og ægtheden – at det ikke larmer, men fintfølende tilbyder underspillet skønhed og foranderlighed. Som om planterne altid har stået der og naturligt lukker sig om arkitekturen og blødgører den. Her er umiddelbart en oplevelse af, at forstillelse er pillet af – sandheden og livets klarhed (samt dets endeligt) står tilbage.

    Stærkt at der arbejdes med en form for nøgternhed! Der er ikke megen sentimentalitet over dit greb, men hold op hvor det er klædeligt!

    Tillykke!

    Med venlig hilsen
    Katinka Raabymagle

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Katinka
      1000-tak for din rosende anmeldelse af beplantningen ved Hospice Djursland. Selvom jeg skriver en del selv om dette og hint, og nok også gør mig en del tanker om hvad det er for opgaver jeg bliver stillet overfor rundt omkring, så er det meget interessant at høre hvorledes andre oplever det. Jeg har før læst dine kommentarer, både her og andre steder og det slår mig, hvor svært det kan være (i havesammenhæng) at sætte ord på, at beskrive og at definere nogle overordnede begreber, der hæver sig over de almindelige skønhedsfortællinger, som vi havefolk ofte tyr til.
      Din baggrund som bygningsarkitekt, der er skolet i at suge næring fra samtalen med kunden og stedet og analytisk lade sig lede af dynamikken i et sådant interwiev, fornægter sig ikke når du kommenterer. Det er en fornøjelse at læse, - specielt fordi dine betragtninger ikke slår hovedet imod loftet, som varm luft der stiger op og fiser ud i ingenting. - Den samme substans finder man også på din blog.
      Tak for det!

      Mange hilsener
      Kjeld

      Slet
  3. Hvor er det smukt! Og hvor er du dygtig!
    Mvh Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvarSlet
    Svar
    1. mange tak for dine venlige ord/
      bedst
      Kjeld

      Slet
  4. Kære Kjeld!

    Tak for de flotte ord tilbage(kan ikke lige få tekst til at komme i forlængelse af dit svar)!Dem vil jeg copy/paste, så jeg kan gemme dem til måske mindre smilende dage. Jeg er oprigtigt glad for dine ord - skrivelysten og formidlingsiveren bliver nu om muligt endnu mere boblende ovenpå sådan en hilsen.

    For 4 uger siden anede jeg intet om blog-verdenen – så hvor kan det gå stærkt og hvor er det et skønt og ukompliceret medie at bruge til vidensdeling. Kan ærge mig over alle de overvejelser jeg har gjort mig i de sidste par år og som på ingen vis nåede tastaturet eller skitsebogen! Men måske de langsomt kryber frem i hjernens idé-tank, som forhåbentlig aldrig løber tør for nye tanker, skæve vinkler og alternative løsningsforslag...

    Så tak for ordene og betragtningerne om min spæde start på internettet. Jeg er beæret.

    Mange hilsner og god aften
    Katinka

    SvarSlet