KUNST & HÅNDVÆRK I HAVEN

 
Landskabsarkitekt Preben Skaarup og billedkunstner Ole Videbæk har kendt hinanden i mange år og samarbejdet om flere projekter. Blandt andet i Prebens egen have. For et par år siden besøgte jeg haven i Risskov i forbindelse med en artikel jeg skulle udforme til Haven, og det slog mig flere gange under rundgangen, at her var tale om et lille haveanlæg, der er bygget på kunst og håndværk, ydmyghed og generøsitet. Ikke mindst i anvendelsen af de smukke rødlerstegl.


Et solidt og godt håndværk i et ærligt og smukt materiale, der spiller sammen med naturens gang. Smukke teglstensarealer på terrasser, havegange og stier er lagt med rund hånd og breder sig på afgrænsede arealer i haven.
Den store blomstertrappe med alle lerpotterne i gårdhaven danner en smuk og frodig væg til det røde teglgulv.
Stjernebrønden, hedder Ole Videbæks stabling af de ekstra rødbrændte tegl som Preben ikke havde fundet anvendelse for, og som længe havde ligget i en uordentlig bunke på en rådden palle. En overflod af et smukt og ærligt belægningsmateriale, som mange vil sukke efter og give en formue for at få fingrene i.

 Den lange havegangs teglmønster er simpel i sin udformning og her har man ikke lavet `underholdning´ af frygt for kedsomhed.

Foto af brøndens indre: Preben Skaarup
Stjernebrønden er den høje skulptur døbt, med henvisning til rørets stjernemønster med takker af teglsten og retning mod stjernerne og endelig: at der fra bunden af den indvendige side findes et stjerneformet udsnit af himlen.
Ole Videbæk har lavet mange særprægede og interessante skulpturer, installationer og landartprojekter og mange af hans værker kendetegnes ved de stedsspecifikke kvaliteter; at kunsten er skabt til stedet. Herover en stabling i ellipseform af røde tegl i et drivhus. Bemærk også det smukke mønster på gulvet.

Mere om Ole Videbæks værker på: www.olevid.dk
og mere om Preben Skaarups tegnestue på: www.prebenskaarup.dk
 
øverste foto Preben Skaarup
nederste foto Ole Videbæks site.

6 kommentarer:

  1. Hej Kjeld. Kan godt huske et par af billederne fra Haven, har den gemt med en strip på siden så jeg kan se den var værd at kigge på igen. Selvfølgelig kender du Les Confines. Men jeg tror virkelig ikke mange i Danmark kender meget til de nye strømninger i Frankrig, det hele drukner vist i Holland og England, som klimatisk er os meget beslægtet, ikke desto mindre er der en virkelig rig havetradition i Sydeuropa som vi virkelig kunne bruge mange elementer fra. Jeg tænker måske især på at indrette rum til ophold ude når vejret ellers er til det.
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Henrik; - ja jo tættere vi kommer på Middelhavet jo nærmere kommer vi de klassiske dyder hvor formen, lyset og skyggerne og ikke mindst præcisionen er afgørende faktorer for havens grundstruktur. Jeg er ret enig, de nyere franske haver er meget interessante. men synes dog at den franske avantgarde, laver lidt for meget konceptuel larm i udstillingshaverne. Selv fornøjer jeg mig vældig over de italienske renæssancehaver, der ligger på bjergskråningerne ved Firenze. Men har stadigvæk kun oplevet dem i bogform. Jeg må der til engang og studere dem på nært hold.

      Kjeld

      Slet
  2. Det er helt klart de harmoniske grønne haver fra Italien og den sydfranske fortolkning heraf der ligger mit hjerte nærmest. Her hvor rummene udgør et hus med forskellige funktioner, ro, intimitet, samt plads til gæster i den store formelle salon. Jeg bryder mig ikke om støjende haver, jeg finder dem ikke menneskevenlige og får ikke lyst til at sætte mig ned. Det øverste billede tiltaler mig meget, med det maskuline behov for en plan og tilsat lidt feminint med organiske former. Yin og yang ? måske.
    Henrik

    SvarSlet
  3. Nu bliver jeg lidt blød om hjertet, for denne fine have med sin naturlige poesi, er sådan en fin havefortolkning af ejerens sympatiske væsen.
    Læste, nød og smilede af artiklen dengang den var i Haven, og den stjernebrønd er SÅ fantastisk i sin kompelete nul-funktion (som har funktion i de tanker den sætter i gang) og det fokus den giver (selvom den er helt lukket!). Tak fordi du mindede mig om den...det gjorde godt sådan en aften i januar!

    Mange hilsner fra
    Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme
      Jeg tror at naturlige haver med sjæl skabes af naturlige mennesker der lever livet i dem og som samtidig tillader at naturen og kulturen bliver en selvfølgelig medspiller i det samlede udtryk. - At man også styrer udenom de larmende show-off-løsninger kan kun være en fordel for haven.

      go´dag
      Kjeld

      Slet
  4. Tak for rundvisningen i den smukke have.
    Gode billeder.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet