SLAP AF!

RoseMary Verey skrev for mange år siden bogen The Garden In Winter og den var i flere år en slags bibel for mig, i jagten på at få min have til at tage sig ud fra dens bedste side. Specielt i december, januar men nok særligt i februar.

Fru Verey proklamerede, at vinterhaven er den ultimative test på, om man har med en amatør eller professionel at gøre, og at succesen med vinterhaver eller ej, virkelig er noget der skiller fårene fra bukkene.


Siden hen ville hun sikkert også have ment, at man bør skamme sig over at man, som godt-vejrs-gartner, fylder bloggen og fotoalbummet med motiver fra sommerhalvåret, fordi der ganske enkelt ikke findes billeder fra oktober til begyndelsen af april, da haven har været pakket sammen og glimrer "i al sin glans" ved ejerens fravær.

Når man så endelig har forstået hendes budskab, kan man slutte sig til koret af rim-prinsesser og sneprinser, der hylder det stedsegrønne, cool kirkegårdsgrønt, og med det, forsøge at give vinterhaven både farve og form.
Jeg har ikke selv holdt mig tilbage med at messe over ovenstående, men for et par år siden fik jeg en øjenåbner af de tunge, fra den engelske havearkitekt Tom Stuart-Smith. I en artikel i et havemagasin, omhandlende Toms egen vinterhave, var overskriften hans egen udtalelse og den lød nogenlunde i retning af; RELAX!


Måske passer det bare til mig lige nu som fod i hose, og i overensstemmelse med Mr. Stuart-Smith´ agenda; at vinterhaven må få lov at passe helt sig selv. At ”Døden i Venedig” også har sin ret i min have, at kollapset og forfaldet og det rustne og det sumpede, er en væsentlig del af havens cyklus. Ligesom duften af den halvrådne og ikke helt velomsatte kompost også er en side af haven, akkurat som døden er en uundgåelig del af livet?

Jeg har stoppet den hektiske jagt i vinterhaven og har affundet mig med at det relevante havearbejde rigtig er aktuelt igen i april. I mellemtiden nyder jeg kollapset og at oprydning først begynder om et par måneder.
På den måde hører jeg til økoromantikerne om vinteren, (jvf. forrige indlæg) der kan finde argumenter til en hver situation, så den passer til den virkelighed vi ønsker at se os selv i.

Slap endelig af!

Kjeld















15 kommentarer:

  1. Jeg kan høre, vi messer samme sang, Kjeld! Jvf. Mit indlæg på HAVEFOLKET i går. Det var faktisk lidt med hjertet i halsen netop fordi de sidste dage har sat kuller i hoved og hjerte på de fleste engagerede havenørder.

    Men... Er HELT enig. Ro på. Kik på, hvad naturen gør. Den er så klog!

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne!!!
      Mener du helt seriøst at naturen kan være klog? - i sprogbruget: intelligent? - Eller er du bare lidt pjanket!? :-))) For jeg synes da din artikel på HAVEFOLKET er meget relevant!

      Håber dit hjerte er faldet på plads igen.

      bedst
      Kjeld

      Slet
  2. Men ikke desto mindre er det da vigtig, at man ikke kun har noget at se på fra april - oktober.
    Helt klart at man skal slappe af i vinterhalvåret, men samtidig også huske, at der skal være noget at se på, det være sig græs, stauder eller buske og andet som i sit smukke forfald giver en ekstra dimension til haven.
    Det er jo også vigtigt at nyde sin have om vinteren, jeg går da dagligt en tur (er nok så meget sagt), men en rundering i min lille have og nyder det smukke forfald.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Jeg er sådan set ikke særlig uenig med dig. Selvom man ikke kan hente naturen direkte ind i haven, så kan man lære af den ved at iagttage og lade sig inspirere. I denne her forbindelse er min pointe, at `The Verey-Style´ var alt alt for gammeldags; og at hendes haveanlæg var forudsigelige kopier af gamle Elisabethanske haver fra renæssancen og middelalderen og efterhånden blev ret så trivielle og hvermandseje i det meste af England. Vi har selvfølgelig meget at takke englænderne for når det gælder haver (og italienerne ikke at forglemme). Men man kan godt mangle de naturbårne elementer som man netop ser i forfaldet, og som skriver om i din egen have. Jeg er helt enig.

      God dag
      Kjeld

      Slet
  3. Jeg er god til at slappe af indendøre om vinteren - jeg har arbejdet udendørs året rundt i 10 år - det er p.... koldt at stå på en stige i toppen af et træ 7 timer dagligt i januar uden mulighed for at gå indendørs. Så jo jeg kan sagtens nyde haven fra stuevinduet lige nu (den ser også godt ud) og jeg er sikker på at de erantis og vintergækker der er i jorden, kommer op lige til tiden uden at jeg ligger og roder med næsen i jorden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen du forstår da også at slappe af kan jeg læse!! :-))

      hvil med frosten de kommende dage

      Kjeld

      Slet
  4. Hej Kjeld.
    Godt nytår.
    Jeg tænker også meget over hvordan haven ser ud om vinteren, når jeg anlægger bede og planter nyt i haven. Fx blev der valgt bøg til hækken, fordi den har en smuk varm farve i vinterhalvåret. Og buksbom i nærheden af hækken er så smukt om vinteren, synes jeg. Formklippede planter og fritvoksende planter, stedsegrønne planter, (både buske og stauder med stedsegrønne blade),og nøgne grene med en flot grenstruktur eller en knaldrød grenfarve. Kontrasterne bliver tydeligere om vinteren. Lige som havens form eller skelet også bliver det. Men når man har en ny have og et lille budget, tager det rigtig lang tid, før der for alvor er oplevelser i haven på alle årstider. Alligevel kan jeg se der sker noget nyt, hver eneste dag, når jeg går min daglige runde. Man tror haven er gået helt i dvale her om vinteren, men når man kigger efter, kan man alligevel se, at nogle planter sætter knopper som bliver større i løbet af vinteren. At det tager tid før jeg kan præstere lige så smukke, omend væsentligt anderledes, billeder fra min vinterhave, som du, giver plads til drømme, hvilket jeg også oplever som en del af haveglæden. Du kender sikkert også "Vinterhaven" af Val Bourne? Ellers er den også værd at studere, nu hvor der er tid til at slappe af inde i de varme stuer.
    Venlig hilsen
    Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene
      Man kan jo netop fornemme på din blog hvor slemt du er ramt af `havesygen´ :-). Du suger og uddeler dine erfaringer generøst og beretter hele tiden om hvad det er der optager dig. Godt for det!! - og tak!!

      bedst
      Kjeld

      Slet
    2. Hej Kjeld.
      Selv tak, det er jo dejligt, hvis vi kan inspirere hinanden. Herligt du har haft lyst til at kigge forbi. Jeg håber for en gangs skyld, at foråret lader vente på sig i år. For selvom jeg også bliver ramt af kriblen i de grønne fingre, så snart temperaturen stiger til over nulpunktet, så bliver jeg i år tvunget af omstændighederne til at slappe af! Det er ikke sådan med det, når man går hen og kommer i "reperationsalderen"!
      Venlig hilsen Malene

      Slet
  5. Visne græsser er så forb..... smukke i vinterhaven. Det er min nyeste erfaring denne vinter. Når jeg igen kan komme i jorden - altså på den gode måde, så skal der flere til. Nyd endelig romantikken. Tror ligefrem, det er sundt ;)

    Hjerteligst

    SvarSlet
    Svar
    1. Græs og romantik står rigtig godt sammen, skulle jeg hilse og sige.

      go´fornøjelse når den tid kommer

      Kjeld

      Slet
  6. Jeg kunne ikke være mere enig - tag det roligt, brug vinterpausen på at restituere og samle nye kræfter, fuldstændig som haven også gør det derude. Og nyd når naturen kommer forbi og gør haven til et vinterparadis med glitrende isdiamanter i visne staudetoppe og hvidt drys på buske og træer - stedsegrønne eller ej.
    Mange hilsner
    Trine

    SvarSlet
    Svar
    1. ren poesi...........

      best
      Kjeld

      Slet
  7. Slap af !
    Aldrig i livet !!! ;-)

    SvarSlet
  8. Jeg vil så være så irriterende at påstå, at hvis man nu er til arkitektoniske haver og netop har de overordnede linier på plads: Ja - så kan man slappe af og nyde forfaldet, der blot klæder de øvrige smukke linier.

    Men hvis man som jeg har et pænt stykke arbejde, der venter forude endnu, inden skelettet er på plads ... .. Ja, så kører havetankerne for fulde gardiner med idéer til opstramning. Dertil er årstiden alt for genial til at gå og se den anden vej. Så tiden går med tanker og streger. Ja, og om lidt også med beskæring af havens træer, faktisk :-)

    Rosemary er for øvrigt en af mine store guruer og det var en af hendes bøger der for alvor sparkede gang i mit havenørderi, så den bog du omtaler, må jeg erhverve mig. Godt jeg snart har fødselsdag.

    God weekend :-)

    SvarSlet