Foredrag på Fyn


På torsdag kl. 19.00. holder jeg foredrag i Ringe Bibliotek på Fyn


Foredraget er en kombination af dias-, powerpointshow og snak, arrangeret af Det Danske Haveselskab, og her vil jeg først fortælle tilhørerne om en lille have på ca. 475 kvm, som min hustru og jeg anlagde for år tilbage.


Det var en dejlig lille intim have med "små og frodige værelser" og hvor havearkitekturen var betinget af husets placering, husets form og stil, og de begrænsninger der ellers var på den lille grund.


Efter pausen fortæller jeg om Ellipsehaverne, som er et større projekt, der hele tiden udvikler sig og som er et forsøg på at indtage et større landareal ud fra en havekunstnerisk vinkel. Jeg fortæller om inspirationskilderne, udformningen, planterne, farvevalg og fravalg etc.


Foredragene plejer at være velbesøgte. Og særlig i vintermånederne og de sene efterårsmåneder, før det for alvor går løs i haverne igen, glæder det mig rigtig meget når jeg oplever at kunne inspirere havefolk til at gå hjem med fornyet lyst og vilje til at eksperimentere og have det rart i haven.


Det er jo først når haven bliver alvorlig for os, at det bliver rigtig sjovt.

ps: Jeg skal stadig huske at kreditere Gabriella Dahlmann for fotoserien herover.

6 kommentarer:

  1. Øv, hvem der bare kunne deltage. Kjeld du er en af de få, som jeg rigtig gerne ville høre et foredrag af.

    SvarSlet
  2. Kan se du følger med her på bloggen, men den kan nok ikke gøre det ud for foredraget.
    Mærkeligt at vi mennesker skal leve under vidt forskellige livsbetingelser, - næsten lissom planterne i haven?!

    Bedste hilsener
    Kjeld Slot

    SvarSlet
  3. Kære Kjeld..

    Nej billeder kan ikke gøre det helt ud for et foredrag. I øjeblikket sluger jeg Piet Oudolf's bøger, men synes bare at jeg mangler lidt i de gule og brændte farver..
    Jeg ville nemlig SÅ gerne have hørt, hvilke forslag du kunne have til et lille bed i brændte farver fra tidlig forår og frem til frost. Men sådan skulle det jo ikke være ;-)

    Go' søndag til dig og dine.

    SvarSlet
  4. Kjeld,
    Jeg ville ønske jeg kunne deltage din foredragsrække. Jeg er sikker på at det ville være både interessant og underholdende. Jeg bruger Google Translate. Jeg personligt ville være glad, hvis du har besluttet at tilføje en engelsk oversættelse til din blog. Held og lykke med din forelæsning.

    SvarSlet
  5. Kære Kjeld:o)

    Som du ved, er jeg fuldstændig forliebt i "Østertoft"-haven, selvom jeg kun har set den i din bog. Den oser af intimitet, fortættethed, atmosfære og sjæl. Jeg håber inderligt, at havens nye ejere, forstår at værdsætte dette lille stykke af Paradis og værne om dens kvaliteter. Sådan en have fortjener at blive forvaltet med respekt og ømhed:o)

    Din nye have er jo også et sandt kunstværk, har jeg ved selvsyn konstateret. Der er det jo et ord som grandiøs , der falder een ind.

    Hvis du holder Åben Have arrangementer igen til sommer, vil jeg håbe, at det kan blive til endnu et besøg. Og jeg vil samtidig varmt anbefale alle, der læser med her, at tage på en pilgrimsfærd til Ellipsehaverne. Naturen i jeres område er jo en ekstra bonus, - helt enestående smuk!

    Er selv blevet opfordret til at holde Åben Have to gange i år, og det lod vi os overtale til. Det giver en lille smule kriller i maven, fordi ens hjerteblod nu pludselig skal bedømmes, granskes og vurderes af andre, for hvem vores elskede haveunivers blot er et par timers udflugstmål og adspredelse. Haven er jo ene og alene lavet for vores egen glæde og fornøjelses skyld. Men nu tager vi den oplevelse med.

    Ville også ønske, at der engang blev mulighed for at kunne komme til et foredrag med dig, men man bor jo i det såkaldte "Udkantsdanmark":o)

    Skønne, skønne billeder i dit indlæg:o)

    De varmeste hilsner

    SvarSlet
  6. Hej Tante Grøn
    Mange tak for dine pæne ord og betragtninger, - Det er altid rart at høre når folk er begejstrede og tilfredse og gerne med et twist af humor. Det er også altid interessant at læse dine kommentarer og indlæg, fordi du kan skrive!!!!
    Som du nok ser, så er haven ikke åben for publikum i år. Årsagen mener jeg selv er tydelig at læse. Og de som har haft åben have ved også hvad jeg snakker om. Du kan derfor se frem til nogle helt fantastisk dejlige dage, hvor folk kigger ind i din have og deler en fælles oplevelse og haveglæde. Det er KUN positivt skal jeg hilse at sige. SÅ: GLÆD DIG!!!
    Mht haven på Østertoft, kender jeg slet ikke dens konditioner. Måske det var en idé at samle mod?

    God fornøjelse med din åben have.

    Mange hilsener
    Kjeld

    SvarSlet