Moderne havekunst i Berlin

Berlin er et af Europas knudepunkter, hvis man vil studere bylandskabelig have- og rumkunst. Pladser, torve, monumenter, eller steder med installationer og eksperimenter på det urbane landskab, er ikke noget særsyn her. I Tyskland har man også indført ved lov, at minimum 10% af alle lodrette og vandrette flader i bymiljøerne, skal være dækkede af grønne vækster, hvilket sikkert kan gøre det lidt mere interessant at arbejde som landskabsarkitekt. Noget vi også godt kunne lære lidt af her i landet. Jeg skal ikke trætte læseren, men forsøge at sparre for mere snak og blot vise nogle fotos fra Daniel Libeskinds havekunstneriske univers ved Det Jødiske Museum i Berlin. Det er bl.a. sådanne mærkværdigheder, der kræver forundring og som jeg som have og landskabsarkitekt, ret ofte bliver bevæget af. Andre vil sikkert finde det stærkt provokerende.


På bagsiden af den aflange zigzag-formede bygning i aluminium får græsset lov at vokse som en fredfyldt eng.


Inde fra den særegne bygning er der kig ud igennem skæve vindueshuller til de mærkværdige haveanlæg.


`Eksilets Have´ er et kvadrat af 49 betonsteler(søjler), der rejser sig op fra en forsænket skrå flade, omgivet af en slags voldgrav uden vand. Øverst på denne vold, i plan med pladsen foran, er stelerne omkranset af en lav ligusterhæk.


Kigger man op inde i mellem stelerne/ søjlerne, danner der sig et kors af himlen, sløret af oliventræernes kviste og blade.


Inde i `Eksilets Have´ mellem de 49 høje betonsteler der rejser sig på en skrå flade af pigsten, kan man få en fornemmelse af indelukkethed. Balanceevnen bliver yderligere sat på en hård prøve, fordi man automatisk forsøger at rette kroppen ind efter søjlerne, der også står skrå.


De 49 betonsteler rejser sig op på en skrå flade, omkranset af en vandret, lav og velklippet ligusterhæk. Eller er stelerne ved at synke ned i jorden?
Pladsen foran er belagt med aflange granitsten, der ligger som løsrevne fragmenter i et abstrakt maleri.


Det er lige før at alle roserne på den ene forplads ved Eksilets Have bliver "for meget"!?


Et nutidigt udtryk af det gamle smedjejernsgitter, - her i børstet stål.


Paradishaven, bliver den kaldt, - med snoet vandrille og skæve træstammer af robinie.

læse mere på: hjemmesiden øverst i linkboksen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar