Køkkenhaver er hotte!

Ved en konsultation gennemgik vi haven. En ret lille en af slagsen på en koteletgrund og med et pænt stort hus på. Jeg forhørte mig lidt om kompetencefordelingerne imellem herren og fruen i huset, interesser og hvad fritiden mest af alt gik med. Det var en fornøjelig og let samtale, fordi ejerne var så jordbundne og med hænderne skruet rigtig på. Jeg fornemmede også hurtigt at det projekt vi ville ende op med, skulle udføres af manden i huset.
Bag ved huset mod øst lå et lille bed med små rækker af gulerødder, persille og lidt kartofler, tror jeg det var. Fruen undskyldte nærmest! - De VAR også lidt sølle i skindet de små urter.
Foran husets gavl mod syd ligger en dejlig terrasse. Oprindeligt var der nedenfor her, en græsplæne med lidt frugttræer, skærmet af den krumme bøgehæk med frugtbuske og andre træer bagved. Udsigten er fra husets terrasse og de runde bede ligger lidt nede så man får en god fornemmelse af formsproget og de flydende ringe, når man ser dem oppe fra terrassen.

Idéen kom ved at jeg gik fruen på klingen og spurgte indtrængende: "Hvad er det du aller mest brænder for her i haven?"
"Jamen det er nok det, at kunne få rabarberne og gulerødderne til at strutte, at dyrke grøntsager er det jeg synes er sjovest". På få sekunder fik jeg overtalt parret til at grave plænen op og anlægge en køkkenhave med temaet cirkler i forskellige størrelser, så man kunne gå rundt om bedene, placere liggestole og borde, så man også kunne opholde sig i haven.

Forleden fik jeg tilsendt ovenstående billede af deres færdige projekt og inden længe vil strukturen være dækket af grønt. Alligevel synes jeg at idéen med cirklerne er god, da der således også er noget interessant at kigge på i vinterhalvåret.

Men man er da modig, hvis man graver sin græsplæne op og erstatter den med en køkkenhave.

Min egen køkkenhave ligner noget a´ la en fodgængerovergang, om vinteren. I højsommeren er det meste dækket af urter og blomster.

Jo, - køkkenhaver er hotte!

3 kommentarer:

  1. Fantastisk ide - og prioritering! :)

    SvarSlet
  2. Super flot!...godt udtænkt og meget funktionelt

    SvarSlet
  3. Meget modigt og super flot, jeg håber at de får masser af lækre grøntsager i deres nye smukke anlæg:)

    SvarSlet