CRIMES AGAINST HORTICULTURE:

 
- WHEN BAD TASTE MEETS POWER TOOLS
 
Denne Facebookside kan virkelig afløse harmen over gartneriske tåbeligheder med smil. Jo længere man scroller ned på siden. des flere krampetrækninger af grin får man over den ene, helt uigennemtænkte hortikulturelle, katastrofe efter den anden. Manden bag siden  harcelerer over forkerte planter på forkerte steder, der lokker til indgreb på forudsigelige tætte beplantninger, på alt for lidt plads. Og generelt har han det sådan, at beskæringer helt skal undgås. Han kan også opleves på youtube, hvor han i sin iver, minder mere om en temperamentsfuld brugtvognsforhandler, end en afbalanceret personlighed, der beskæftiger sig med planter.
Men der er vel også rigeligt at hidse sig op over?
 
Dagens billige grin - før vinterbeskæringen går i gang!


8 kommentarer:

  1. Grin og gru.... Uha, hvor kan det gå skidt når skæreglæden overstråler fornuften og den faglige(?!) formåen. Glædes bare over at stammerne i det midste ikke er blevet malet i kulørte farver, som jeg også har set ynkeligt eksempel på. Hvor er det på sin vis godt, at træer ikke har tunger, for øj sikke hvinen og grådkramper man så ville kunne høre - både over udseendet, modtageligheden over for sygdomme og mistrivsel ud i det groteske!
    Måske nogle af disse fotos burde fastmonteres på motorsave som forebyggelse mod savekriller?
    Dejlig weekend fra Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. God idé med illustrationsadvarsel på motorsavene. Måske det kunne få en og anden til at tænke sig lidt om inden forbrydelserne begås! :-)

      bedst
      Kjeld

      Slet
  2. Har aldrig set noget lignende. Har lige skraldgrinet og haft de samme krampetrækninger. Den værste kløe - de må have haft da "the perpetrators" udførte deres nok velmente beskæringer. Der er nu RET MANGE MORSOMHEDER - og det fik da lige lysnet dagen op - her i et blæsende og vådt januar. Rigtig god weekend Kjeld.

    Holder du forreste åben have i år på et tidspunkt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Normalt griner jeg slet ikke af den slags vandalismer, når jeg ser det rundt omkring. måske er det fordi det vises på fotostrimler og i et sådant omfang at man kun kan grine!? :-)
      Desværre, - min have er ikke åben i år, fordi jeg har susende travlt på tegnestuen.

      bedst
      Kjeld

      Slet
  3. Jeg kom til at tænke på dette indlæg da jeg til min gru så at nogle der kalder sig "Brandts haves venner" har vandaliseret de gamle æbletræer i den kære have, synes at du skal kikke ind her:
    https://www.facebook.com/GNBrandtsHave?fref=ts
    her er ikke noget at grine af.
    Der er bare nogle mennesker som burde forbydes at bære sav og saks!

    SvarSlet
  4. Hej Lisbeth
    Jeg mener der er styr på sagerne i Brandts have. det er vist både kommunale folk og private, herunder arkitekter, der forestår arbejdet og renoveringen. Jeg er helt enig med dig i beskæringen af træerne. det ser ikke for godt ud. Og måske skulle man plante helt nye æbletræer i stedet. Ellers ser det ud som om der er foretaget meget lugearbejde, foryngelsesbeskæring og nødvendig nedklipning. Jeg kan forstå at det er rimeligt nyt med Brandts haves venner og at det var min temaudsendelse om Haver i 100 år,på DR2 hvor den var med og som vakte interessen for at bevare den. Så vidt jeg ved blev den renoveret sidste gang i 1972, så det er trods alt en del år, hvor den har været overladt til sig selv mere eller mindre. Og det tåler haver jo som bekendt ikke. Jeg tror det ender godt med den, og at der bliver sat mere fokus på Brandt som havemand.
    Lad os håbe det.

    tak for kommentaren

    go dag
    Kjeld

    SvarSlet
  5. Selv tak og ja, lad os håbe det. Tak for info vedr. foreningen i dit nyeste indlæg. Jeg ved selvfølgelig godt at foreningen vil Brandts have det bedste, men jeg må erkende at jeg hellere så nye æbletræer frem for en styning af de gamle. Jeg blev også trist da jeg så at man ville skære højden af hækken ud mod vejen, fordi det for mig er en del af magien ved haven når man træder ind i den. Men smag og behag...
    Haven skal selvfølgelig vedligeholdes og det koster nok mere end budgetter på et kommunalt regnskab kan tilbyde. Jeg har selv som kommunal gartner i Gentofte kommune vedligeholdt haven i en del år i firserne (- ja 1900...) dengang var vi to gartnere der havde ansvar for løbende at holde bedene ved grøften og æbletræerne frie for ukrudt, klippede græs og stak kanter og foretog al hækklipning og beskæring sommer og vinter og jeg får simpelthen ondt indeni når nogle folk går for meget igang med de store værktøjer og saver og gør ved..
    Ha' det godt.
    Lisbeth

    SvarSlet
  6. Mange tak for din kommentar og videre synspunkter. jeg er helt enig med dig. Hellere plante et nyt træ end skamfere et gammelt. Jeg mener heller ikke det ser smukt ud nu og ville foretrække det helt fjernet. Jeg forstår også godt din pointe med at nedskære hække og jeg tror dine kommentarer og din holdning til renovering, istandsættelse og vedligehold er meget vigtige i debatten og det videre arbejde i gruppen og i Brandts Have. Jeg kunne sådan ønske at du ville give dig tilkende overfor gruppen og stille nogle spørgsmål og samtidig bekendtgøre din mening og dine tanker om det at gå ind i denne have. det var jo G.N. Brandts grundtanke at denne have skulle være hemmelig og afsondret fra omverdenen? - Jeg er heller ikke sikker på om gruppen har besluttet sig for at fange havens identitet på et bestemt tidspunkt, eller om det er meningen der skal være repræsentation af havens mange tidsaldre på en gang?

    Tak for dine kommetarer endnu engang.

    Bedste hilsener
    Kjeld

    SvarSlet