HELP!! - we need somebody


I går fortalte jeg om snepryd bl.a. og Berit fra Irishaven, var så venlig at sende denne mail til mig, i den tro at hun ikke kunne lægge en kommentar!!
- det kan man nu altså godt, - ved at trykke på overskriften på indlægget, hvorefter rubrikken til kommentarer popper op.


Kære Kjeld,

En lille bemærkning til blogindlæg, da man kan ikke lægge kommentarer på din blog.

Tak for tip om at holde voretrod ude af græsplænen - jeg må lige rundere på sommerhusgrunden og checke for det .

For nylig så jeg på en af havebloggene et billed af Snepryd og billedteksten var "Scilla".
Så gik der jo "Kloge-Åge" i den for mig og jeg lagde en kommentar om at det da var en Snepryd og ikke en Scilla.
Derefter kom der svar på min kommentar, at Snepryd nu var i Scilla-slægten i følge Den store Danske Encyklopædi.
Den havde jeg vist lige "misset" - er det mon kun mig der ikke ved det ? :o)
I nyere taksonomiske systemer inkluderes Chionodoxa i slægten skilla, Scilla.
http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Botanik/Sommerblomster_og_stauder/snepryd

Forårshilsner
Berit fra Irishaven


Mon der er nogle der kan uddybe problematikken?! - Der skal meget til før jeg nægter at kalde snepryd for snepryd eller for Chionodoxa, hvis jeg har udenlandske gæster i haven? - Men det er måske slet ikke problematikken? - Det handler mere familier måske, - om hyacinther eller scillaer???

3 kommentarer:

  1. Så fik vi den på det rene. Det er så snepryd jeg har i haven.

    Men uanset om det er den ene eller den andet,SÅ er de altså bare smukke allesammen:-)

    SvarSlet
  2. Jeg har kigget lidt på det:
    Snepryd tilhører Chionodoxa, slægt med seks arter i hyacintfamilien.

    Nogle botanikere inkluderer Chionodoxa i slægten skilla, Scilla og nedlægger dermed slægten Chionodoxa.

    Chionodoxa adskiller sig fra Scilla ved to ting:
    Bægerpladede er sammenvoksede ved basis og støvdragerne har flade stilke, der næsten ligner en kop.

    Nogle botanikere mener at disse få forskelle ikke er nok til at Chionodoxa skal have sig egen slægt.
    Da det er mennesker der laver de taxonomiske systemer, kan man godt være uenige om hvor grænserne skal gå.
    Og så kan man som haveejer så beslutte sig for hvilke botanikere man vil være enig med. :-)

    Vh Sidsel

    SvarSlet
  3. Tak til Sidsel, Madam Bæk og Berit for jeres kommentarer og indlæg..................jeg har en fornemmelse af at de der snepryd ikke er helt døde som navn endnu!!!

    bedste hilsener
    Kjeld

    SvarSlet