GODT NYTÅR


I sensommeren fik jeg hjælp til at klippe de 650 meter hække i haven. Nogle er 1.60 høje andre steder er de over 3 meter. Det skyldes at grunden skråner oppe fra huset og ned mod nord. Og da jeg ville have vandrette overkanter på alle hækkene, så vi kan kigge ud i landskabet oppe fra huset, - ja så er det helt naturligt at man kan blive væk når man går ned i haven.

Vinteren 2005-06 gik jeg med spaden og gravede render efter kunstfærdigt opsatte snore. Jeg havde godt nok arbejdet med ellipsen i keramikken igennem flere år, men her fik jeg virkelig formen ind under huden. I en helt anden målestok og med andre muskelgrupper blev der tegnet streger med tynde pinde, gravet render og plantet i form af 40-60 cm. høje bøgeplanter. Nu, 6-7 år efter, kan jeg se resultatet af anstrengelserne. Stregerne er blevet til vægge der definerer forskellige rum og som mægtige former står på et græsgulv. Jeg holder meget af Tom Stuart-Smith, der på denne årstid siger. "Så slap dog af!" Ikke at jeg gør det. Der er nok at se til. I disse dage er forberedelserne til The Garden Party for alvor gået i gang. Det glæder mig SÅ meget at de inviterede plantepersonligheder og haveprofiler som jeg har inviteret, melder positivt tilbage. Endelig kan de mange haverum og mellemrum i Ellipsehaverne blive fyldt ud med havemennesker, der elsker faget, - både amatører og professionelle i en sand skøn forening. - Nu og da kan jeg smutte ud i haven i det lune og grå vintervejr, når der skal laves logistik på festens placeringer af boder, arrangementer, foredrag, plante- og dyrkningsdemonstrationer, etc. - men også lige tage en slapper, med at gå rundt og bare nyde rummene af bøg, der efterhånden har fået labyrintisk karakter.

- Alle er selvfølgelig inviteret til The Garden Party, d. 17 juni 2012.

Godt nytår!


Rosmarinpilen i forgrunden har en løsere struktur men dybere farve end de kanelbrune faste vægge af bøg.


Et sted i mellem rummene af bøg, er der plantet 17 storbladede buksbom (i krumme rækker hvis man ser godt efter), og som med tiden skal klippes i form. Overkanten af den lange bøgegang, fremhæver det gamle hegn af tjørn og mirabel.


De krumme vægge skærmer for små særhaver og leder samtidig, visse steder, blikket ud i det omgivende landskab.

De krumme kanelbrune vægge tegner nogle morsomme stiforløb i græsset.

9 kommentarer:

  1. Det er det jeg kalder kunst med hækken, og jeg har sat X til "the Garden party"

    SvarSlet
  2. Glæder mig også rigtig meget til at gense din have og så med haveberømtheder. Skal ud og se hvordan du placere dine græsser og studer i forhold til hinanden, som jeg selv har problemer med. jeg ønsker mig nemlig en lille men hyggelig frodig oase. Vi ses.

    Peter Rasmussen

    SvarSlet
  3. Det lyder som et arrangement, man bare ikke må gå glip af - men jeg har for Odense Afd. i Haveselskabet arrangeret en tur til skønne haver i det nordtyske... Øv - Jeg håber, du får så stor succes, at du får lyst til at gentage den siden hen ;)
    Marie-Louise

    SvarSlet
  4. Kære Kjeld

    Datoen er skrevet ind i kalenderen med blyant.
    Godt nytår til dig også.

    SvarSlet
  5. Kære Kjeld,

    jeg var lige ved at falde ned af stolen, da jeg læste, at dit Garden Party også er for almindelige, dødelige haveamatører. Jeg troede det var et lille håndplukket haveselskab "kun" bestående af Danmarks haveelite og store professionelle havepersonligheder.

    Så glad blev jeg! Meget glad endda:o) Count me in. Det vil gemalen og jeg absolut ikke gå glip af. Det var en kæmpestor oplevelse at se dit fantastiske haveunder for et par somre siden.

    Når man ser dine pragtfulde vinterbilleder af haven, forstår man virkelig hvorfor du agiterer for, at en have ikke blot må bestå af blomster.

    Jeg læser altid med hos dig og nyder din dejlige blog, men føler mig måske en lille smule "starstruck" overfor selveste KJELD SLOT himself:o) Er bange for, at mine små amatør-kommentarer ville være ren tidsspilde for dig.

    Tusind tak for en skøn blog og jeg ønsker dig og dine kære et lyst, lykkeligt og bekymringsfrit 2012 med fortsat blomstrende succes, et meningsfyldt og indholdsrigt virke, samt vidunderlige haveoplevelser.

    De bedste nytårshilsner fra et stormende Nordvestjylland

    SvarSlet
  6. Kære Allesammen
    1000-tak for jeres positive indlæg...
    -og så er det at man ligge tænker at det der foregår i ens eget hoved måske ikke kommer tydeligt nok ud, når det skal omsættes i bogstaver.
    Men jeg skal love jer for at der bliver voldspottet på denne side de næste måneder...
    Mit problem lige nu er at jeg gerne vil have en bod der profilerer de danske haveblogs! - Problemet er bare at jeg ikke kan finde rundt i den jungle, hvem (ud over Claus Dalby) er profiler her? - så hvis der er nogle der har idéer er I meget velkomne med forslag.

    yours
    Kjeld

    SvarSlet
  7. Ih hvor er de flotte de hækker , dyb respekt herfra . Jeg beundre altid de haver hvor man har hække for jeg ved hvor stort arbejde det er . Håber vi kan finde vej til dit gardenparty for hvis dine hække er flotte her om vinteren , må de være minst lige så flotte om sommeren :-)
    De bedste hilsner fra det midtjyske
    Birgitte

    SvarSlet
  8. ...og til Tante Grøn:
    nej dine kommentarer er da aldrig spildte, - dem er der både vid og bid i og meget interessante at læse.
    Så bliv da endelig ved med det!!

    mange hilsener
    Kjeld

    SvarSlet
  9. Tak Kjeld, - det var meget sødt sagt:o)

    Jamen, så slipper du ikke for mig:o)

    Mange hilsner fra havebumsen

    SvarSlet