Sådan lyder et gammelt japansk ordsprog og første gang jeg hørte det, følte jeg mig en lille smule provokeret. Jeg tror meningen nogenlunde er den samme, når den engelske haveskribent Robin Lane Fox udtaler; at han i takt med stadig større viden og mere indsigt, må erkende at der ikke findes en grænse imellem dårlig og god smag.
De bedste haver jeg kan komme i tanker om, er da også begunstiget med en vis form for forundringsværdi og ikke mindst en hel del mærklighedskvaliteter. Elementer der kan få mig til at stoppe op og som jeg ikke umiddelbart har set før. Havebegereber jeg ikke kan forstå eller afkode med det samme eller finde en selvfølgelig mening med. Sådan har jeg det også med malerier og billedkunst generelt. De billeder, der giver et bud på eksempelvis en ny farvesammensætning, der gør op med alverdens farveteorier og principper, og som kan give mig en en fornemmelse af at "jeg ikke har forstået det hele endnu", er utrolig berigende og livsbekræftende for mig. Der er stadigvæk nyt at lære forude og god mulighed for at jeg fortsat kan udvikle mig. Ofte er det også der, hvor en blomst eller plante har placeret sig som selvsåer, man får de gode aha-oplevelser og som får een til at arbejde mere fordomsfri med haven og forsøge at arbejde med nye teorier og principper.
Ikke sjældent oplever jeg kompositioner i haven, det kan være arkitektoniske, formmæssige, anderledes farvesammensætninger, tankevækkende materialesammenstød etc, jeg i første omgang ikke rigtig kan "greje". I stedet for at dødsdømme det med det samme, måske fordi jeg ikke forstår det, - øver jeg mig konsekvent i at vente og vente og måske tænke lidt og stille nogle analytiske spørgsmål, før jeg beslutter mig om det er noget jeg kan lide eller ej.
Jeg er godt klar over at ovenstående kan lyde frygtelig helligt.
Men i modsætning til mange, er jeg nok af den opfattelse, at vi her i landet mangler smagsdommere. Ikke at de skal bestemme hvad vi skal mene, kunne li´ og ikke li´, men deres udtalelser kunne få debatten til at rulle og menigmand til at engagere sig og blive lidt klogere.
Et samfund, der har afskaffet sin elite og sine smagsdommere, bliver et meget eensrettet og kedeligt samfund, der er uden diversitet og udvikling - og muligheden for at føre den kvalificerede samtale om skønhedens og grimhedens æstetik forsvinder hermed.
Hej Keld.
SvarSletDemokratisk anarki kalder jeg det i min have; det at tilfældigheder får lov at råde, at mange selvsåere lige nøjagtig vælger at være eet bestemt sted. Og kan jeg så efter nogen tid ikke helt acceptere det, flytter jeg planterne.
Forundring og forventning er hos mig to nærtknyttede elementer i min haveverden. Jeg kan fra det tidligste forår forventningsfuld gå og glæde mig til et bestemt scenarie, som jeg kender rigtigt godt, udfolder sig og så alligevel blive så dejlig forundret over det endnu een gang.
Jeg vil langt hen ad vejen give dig ret mht. smagsdommere. Der er mange granitskærve-fyldte forhaver, der burde forbydes. Det er som om folk idag ikke ejer tålmodighed, men bare skal have det hele lavet øjeblikkeligt. Ikke prøver at finde huset og havens sjæl, for så derefter at indrette i harmoni. Desværre gælder dette også mange anlægsgartnere. De må have aktier i granitindustrien.
Skønhed er et meget udefinerbart begreb, men man kan da tydelig se når det ikke er tilstede.
Kærlige hilsener fra Helga
jeps! og: Tak for dine bemærkninger.
SvarSletogså lige mine ord!
/Kjeld
Det er jo efterhånden en gammel snak, men ikke mindre aktuel. Set med mine øjne, så er der to grupper; Havemennesker og haveejere.
SvarSletHavemennesker er langt henad vejen mulige at påvirke - åbne for indtryk i deres arbejde med at finde sjælen i haven, omgivelserne og måske også sig selv. En ganske spændende og forskelligartet flok, som forundres og inspireres af gode eksempler - og lærer af erfaringerne gennem årene.
Haveejere har behov, som de ønsker at få dækket i haven - om det er en fodboldbane, en bålplads eller en forlænget dagligstue er for så vidt ligegyldigt. De påvirkes af udbud og trend... Med andre ord, skal debatten ad mange kanaler, før den når frem til dem som modtagere - og de er ikke så få endda, når jeg kigger mig omkring.
Og naturligvis er der også en masse mennesker, som er lidt af hvert på et eller andet tidspunkt...(mange bliver først havemennesker med alderen).
Men tag en reklameavis fra et havecenter, byggemarked eller supermarked. Deri findes behovdækning til det moderne menneske, som har travlt og alene (groft sagt) bruger afmålt kvalitetstid i haven. Der er spotvarer, men ex. ingen vejledning i at akkompagnere. Forbrugsvarer på linie med en liter skummet, som placeres tilfældigt i køleskabet.
Så spørgsmålet er, hvor smagsdommerne skal placeres overhovedet og hvordan?
Zep