"Det står som pisset i sne"


Sådan beskrev Anne Just mig ofte resultatet af et nyt færdiggjort bed eller et nyt indslag i hendes berømte have i Hune. Meningen er god nok. Det handler om, at vores anstrengelser for at formgive vores haver står overbevisende og klare. Det kan være i farvesammensætningen om sommeren, og nok så væsentlig: selve havens arkitektoniske udformning, der gerne skal være en fornøjelse hele året rundt. Med sne på, fremtræder havens skelet tydelig og klar og afslører om der er tale om en overbevisende og stærk rygrad.



Sneen giver haven det grafiske udtryk, der nok rent billedmæssigt kan være lidt eensformigt, skarpt og hårdt at se på. Men det er på denne årstid, man tydeligt kan afgøre om haven trænger til at få et løft og blive justeret, - eventuelt med nogle stærke og enkle arkitektoniske elementer.









Den sidste bænk i haven fik lov at blive stående, her flankeret af buksbomkugler som får stedet til at virke lidt mere beboeligt.

3 kommentarer:

  1. Dejlige billeder, jeg bliver aldrig træt at snebilleder, selvom de kan ses live ud af vinduet.
    Dejligt at se dine bede dækket af sne, når jeg nu "kender" dem fra sommeren.

    Din anbefaling med en bøgehækcirkel her i Hinnerup er lavet og er virkelig flot! men det kunne jeg se straks da du sagde det.

    mange snehilsner lone.g
    http://loneshaveliv.blogspot.com/

    SvarSlet
  2. Hej Lone
    Glæder mig til at se den når den bliver fast og stram, måske med klippede fugle på? - eller kegleformede små træer på begge sider af indgangene? - eller bred forneden og rund overkant? - eller A-formet og med flad overkant? -
    Ja det er de morsomme ved en sådan hæk inde i haven. Den skaber også rum udenfor cirklen og står som en helm skulptur det meste af vinteren.
    Held og lykke med den.

    bedste hilsener
    kjeld

    SvarSlet
  3. Jeg mente selvfølgelig en hel skulptur!!

    SvarSlet