Betro ikke din have, blomsterne alene, men......


At betro blomsterne hovedrollerne i en have, er - efter min mening, en af de største fejltagelser man kan foretage sig. En sådan have er kun livfuld i de 6 måneder sommerhalvåret varer. Resten af tiden vil den ligge hen som et røvet smykkeskrin.



Det kan vel ikke undre, at jeg igen er ude med den samme sang: at den succesfulde have, bl.a. er betinget af en god og smuk grundstruktur, stedsegrønne vækster, overbevisende stiforløb med interessante belægninger og fletværk af grene der tegner linjer på himlens skiftende baggrund.






Alligevel er jeg fuld af beundring, når jeg møder folk der praktiserer andre kæpheste end mine egne. Af dem er der både gartnere, samlere, planteteknikere, biologer og landmænd.

En særlig talentfuld af slagsen, der har forfinet sine anlæg ved speciel intelligent brug af planterne, er den engelske havedesigner Dan Pearson.
Klik ind på linket øverst i boksen og nyd hans suveræne stil, hvad angår plante- og farvesammensætninger. Ret meget bedre gøres det ikke.

2 kommentarer:

  1. Kjeld,

    Disse er smukke fotografier. Er de alle haverne designet af Dan Pearson?

    SvarSlet
  2. Hi Michael.
    Yes all the photos are Dan´ from his gardenworks.

    best
    Kjeld

    SvarSlet