Vækst

Det er efterhånden en del år siden at de to ellipseformede bede er blevet anlagt, og væksten i dem har konsekvenser der peger i to forskellige retninger: med tiden bliver det ene bed stadig større og det andet stadig mindre.
Jeg har anvendt to lige store ellipser, hhv. i det store bed med Luzula sylvestris/ skovfrytle ved lågkrukken og i bøgepuret ud mod vejen med Phlox paniculata `Hesperis´. Luzulabedet udvider sig og breder sig ud over græsplænen.
Bøgepuret vokser i massefylden og intager mere og mere plads, således at det ellipseformede hul i puret bliver stadig mindre. Idéen kom da jeg lavede en brainstorm over hvorledes jeg kunne variere brugen af ellipser i haven. Med puret kunne jeg undgå den store flade af grønne stængler på phloxene. - På ovenstående billede har jeg ikke klippet phloxene, men det giver faktisk en sjov virkning når jeg klipper phloxene ca. 20 cm lavere end overkanten af hækken, når det sker omkring Sankt Hans. Da kan phloxene endnu nå at lave nye blomsterskud og lige akkurat nå op i højden med resten af puret og tegne en lilla ellipseformet flade. Her har de som sagt fået lov at gro og ellipsehullet i puret fungerer som en stor vase med phlox i. En vase der bliver mindre og mindre for hvert år, i takt med at puret udvider sig i vækstomfanget.
Phloxene byder velkommen og blødgør det lidt stive og "kommunale" touch som bøgepur ofte kan have, hvis det står alene.
Luzulabedet skulle endvidere have den funktion at danne bund for lågkrukken, der stikker op som en slags obelisk i alt det grønne.

2 kommentarer:

  1. Nogle rigtig spændende ideer der kom ud af den brainstorm, havde du allerede dengang tænkt på forskelligheden i ellipsernes vækst over tid?

    SvarSlet
  2. Hej Lisbeth
    Ja jeg vidste godt at dimensionerne ville forandre sig. Spørgsmålet er hvornår harmonien forsvinder, fordi den ene flade har fået lov at fylde for meget!? - Men det er jo netop det spændende ved at man så skal ind at justere!

    go´ dag
    Kjeld

    SvarSlet