DEN FORMELLE HAVE

  – Er renæssancehaver som typer, rastepladser ved havekunstens flersporede motorvej - fra oldtiden til i dag?


Qua mit arbejde som formgiver af haveanlæg er det en selvfølge, at jeg læser litteratur om historisk og nutidig havekunst og anlæg, samtidig med at jeg fortløbende skal opdatere min viden om samfundsstrukturer, og hvorledes mennesker anvender deres huse og haver. Jeg indrømmer gerne at selve haveanlæggenes udformninger har større interesse for mig, end den mere antroposofiske del.  Men den sidste, er pine død nødvendig, for at jeg skal kunne tegne brugbare haver der også er holdbare. I den forstand er det jo ikke mine haver.

I min efterhånden omfattende bogsamling i havelitteratur, har jeg ofte konstateret at mange af principperne for oldtidens have-formgivning bliver genoptaget på ny og flere gange, op igennem historien, helt til vore dage. - Er her tale om, at der hældes gammel vin på nye flasker, eller er det i virkeligheden de grundlæggende geometriske principper fra oldtidens haveanlæg, der kan anvendes som en slags regneformel, når man vil skabe en formalistisk have, uanset tidsalder? – Opfordringen til at forenkle og se på de mere præcise formtyper i haverne, støder man gentagne gange på i tekster helt tilbage fra filosoffen Francis Bacons essay `Of Gardens´ og Hans Rasmussen Blocks `Ældste danske havebog´ i 1600tallet, til Christopher Bradley-Holes `Making The Modern Garden i det 21 århundrede

 Gårdhave i oldtidens pompei
 Claus Dalbys hvide forsænkede have, som jeg tegnede for et par år siden.



Plantegning over gårdhavemiljø af Jeppe Aagaard Andersen og Morten Stræde





 Erik Heides køkkenhave fra 1980´erne
 
Fransk Rosenhave fra 1960érne af Russel Page
 
Hans Rasmuszen Blocks havebog fra 1647

Plan over G. N. Brandts have ved Gåsetårnet i Vordingborg
 
 Rosenhaven med rødt listeværk i G.N. Brandts renæssanceanlæg fra 1920érne



 Syv år efter fortolker Gabriel Guevrekian renæssancen i dette provokerende anlæg





En moderne bypark
 
 Plan over have ved Berkchire Downs
 
Axonometri over have ved Berkchire Downs

 Plan over have fra oldtiden indtegnet på dyreskind
 Mr. Bradley-Holes indføring i den moderne have

Bradley-Holes eget forsøg med kvadratet og præriebeplantninger

"Renæssancehaven er for havekunsten, hvad noderne er for musikken og gramatiken er for sproget"

3 kommentarer:

  1. Dejligt indlæg, jeg vil vende tilbage til.

    God weekend.

    SvarSlet
  2. Du er velkommen .-)))

    bedst
    Kjeld

    SvarSlet
  3. Det gjorde jeg så lige i dag. Lærerigt og giver lyst til mere af den slags læsning.

    SvarSlet