bauhaus er ikke kun et byggemarked

På kunstakademiets keramikafdeling hvor jeg underviser, er læren om den tyske bauhausskole (1919-33) en obligatorisk disciplin. Denne fantastiske skole, har sat sine markante spor og inspireret helt op til i dag, med et ret systematisk undervisningsprogram som spændte over møbler og design med bla. Gerrit Rietveld med møbler og arkitektur med W.Gropius og billedkunst og farvelære med blandt andre Paul Klee og Johannes Itten som foregangsmænd.
En af mine absolutte favoritter fra den periode er "The red and blue chair" af Gerrit Rietveld. Den er for mig indbegrebet af modernismen; et tredimensionelt udtryk af Mondrians malerier, et lille elegant og stringent, skulpturelt objekt, der viser den moderne arkitekturs konstruktionsprincipper, - en konstruktion der er regnet ud "inde fra", med kvadratet som rettesnor. Endelig er farvevalget et kapitel for sig, - defineret i rødt og blåt med gule pletter, for enden af sorte "streger".
 - og så sidder man forbavsende godt i den stive stol!
På havefronten, er stolen de seneste hundrede år kopieret til det grænseløse, hvilket egentlig også var intentionen; at denne stol skulle kunne aflæses og bygges af en hver med lidt fingersnilde.
Wave Hill stolen herover, er en bearbejdet kopi af originalen og er ret nem at bygge selv. Den kan stå råt og ubehandlet i sølvfarvet vejrbidt træ, eller fremstå monokrom, eks.  i en kinarød på en grøn plæne. Eller som grafiske tegn i matsort. - Måske en lille julegave, hvis man har lidt brædder tilovers i skuret?

10 kommentarer:

  1. Heldigvis er Bauhaus mere end et byggemarked!!

    Er i høj grad fortaler for den undersøgende, udforskende og legende arkitektur og formhivning, som netop Rietveld (og også Eames) stod for. At stille spørgsmål, analysere og søge grænser...det er da en eviggyldig nødvendighed, hvis arkitekturen skal udvikle sig sammen med os.

    Men jeg begynder dog ikke kopiere stole her få dage inden jul - og egentligt synes jeg slet ikke den er så behagelig endda, men et smykke over den tids fralæggelse af fortiden - og HURRA for det!

    Men tak fordi du lige fik mig til at stoppe op og grunde over...ja fortiden!

    Mange julehilsner fra
    Katinka

    SvarSlet
  2. Er Bauhaus OGSÅ et byggemarked ? ;-)

    SvarSlet
  3. Jeg er også en stor beundrer af Bauhaus, om end jeg må tilstå at min interesse mest går i retning af franco/american Art deco. Art deco synes jeg er evig gyldig og i mine øjne lidt mere organisk og menneskelig end den pure funktionalisme i Bauhaus skolen. Desværre synes jeg der i de senere år er gået inflation og forvirring i Bauhaus/funkis huse, så snart det er en smule kubistisk og med fladt tag, er det straks et hus der skal være 30 % dyrere end det "klassiske" længehus ved siden af. Bauhaus er heller ikke klimaskærmteknisk alt for gode huse til vores barske vinter. 3 vintre her i Danmark og det ligner 20 vintre i Sydtyskland. Men bygget et det rette klima er det skønne huse. Jeg gemmer lige designet at stolen, den kunne jeg godt bygge, blot ikke lige her, men måske til foråret.
    Henrik

    SvarSlet
  4. Behagelig stol... ja det må komme an på en prøve en dag...

    SvarSlet
  5. Ja, Bauhas er skøn, og som Henrik skriver fransk/amerikansk Art déco endnu skønnere, så næste gang jeg besøger min datter i Florida, skal jeg altså til Miami at kigge på den verdensberømte Art déco bydel, som ligger der. Jeg har ikke været der endnu, fordi jeg ikke orker Miami - men det er da for galt, når der nu virkelig er noget at komme efter. Imens vil jeg så studere mine Bauhasbøger igen og igen, når jeg ind imellem bliver træt af at lægge øje til den i disse tider allestedsnærværende shabby chic og udvandede svenske gustavianske stil.
    Happy Armchair Studying
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvarSlet
  6. Den er meget vakker. Hilsen Anne

    SvarSlet
  7. Jeg har altid elsket Ritveld stolen, især i de originale farver. Det er praktisk, funktionelt design, men med en humørfuld tilgang.

    (Og så er jeg personligt i den rigtige størrelse til at sidde godt i alle de klassiske design-stole, modsat min mand der er 196cm og som derfor sidder elendigt i Red and Blue Chair, Y-stolen og så mange andre stole, jeg elsker at sidde i.)

    SvarSlet
  8. Jeg vil bare ønske en glædelig jul til dig og din familie !!

    SvarSlet
  9. Øh altså. Jeg havde en ven for en del år siden, som havde den viste Ritveld stol. Om den var behagelig at sidde i, kan jeg ikke sige, for det var strengt forbudt at røre stolen. Den var blot til skue. Nixen bixen. Ikke min smag. Jeg var absolut ikke begejstret for den. Dine fine have efterligninger synes jeg bedre om.

    SvarSlet
  10. Kære Alle læsere og jer, der har sendt kommentarer.
    Tusindtak for dem! - Jeg finder det meget inspirerende og livsbekræftende at I kommer med så forskellige kommentarer og meninger. Jeg lægger ikke kun indslag ud på bloggen for at søge bekræftelsen, men også for at få andres, anderledes meninger. STOR TAK FOR DET: OG SÅ:

    GODT NYTÅR TIL ALLE!

    Bedst
    Kjeld

    SvarSlet