A NATURAL PERENNIAL MOOD

 Billederne her tog jeg i går, sidst på dagen i silende regn i forlystelsesparken i Odsherred på Sjælland, så I må bære over med kvaliteten.
 De viser resultaterne af nogle temmelig store græs- og staudebede jeg har designet og hvorledes mange hundrede småplanter, stukket i jorden i slutningen af marts, udarter sig hvis de får varme, gødning og rigeligt med vand. Og det har været tilfældet i år. Jeg er meget og glædelig overrasket over hvor flot bedene har udviklet sig hen over fem måneder siden hvor de 60 meter lange og 4-6 meter brede krumme bede i det tidlige forår, blot stod som mørke udgravninger på grunden af en mager grusgrav med små pletter af grønt, der stod og råbte til hinanden.
 Selvfølgelig kunne vi ikke nøjes med 6 og 8 af hver plante. Vi måtte kalkulere med 6 og 8 og 10 kasser a 24 stk. af hver sort.
 Her er bl.a. masser af mosebunke, sandrørhvene og staudehirse for at udtrykket bliver så naturnært som muligt og så det landskabelige udtryk er den fremherskende idé. Og ja, Hr. Oudolf lever ikke forgæves.
 For enden af bedene efterlod jeg nogle eksisterende træer hvorunder der blev plantet bregner, skovfrytler og biskophat for at understrege stemningen af skovbryn,
og her ses hvorledes bedet lysner udenfor `trægrænsen´
 Der er en del kertepileurt i flere gentagne grupper og normalt er jeg ikke til kombinationen af hvidt og rødt, men her fungerer det flot synes jeg, hvor kertepileurtens røde spir danner formmæssig kontrast til de hvide kugler på mandstro.
Nu skal der lægges nogle tusinde allium som kan byde gæsterne velkomne i tivoli til næste forår, inden bedene for alvor tager fat igen med fortsættelsen af den naturlige vækstdynamik.

6 kommentarer:

  1. Det kan da ikke andet end at vække lysten til at have et præriebed med masser af græsser og liv, både i bevægelse og lyd. Er det plantet til i blocs eller patches, det ligner ikke drifts.

    SvarSlet
  2. Jeg vil nok nærmere kalde det en mellemting mellem blocs og drifts. Planterne er placeret i krumme aflange flader, som hvis du retter dem ud, vil være rektangulære. Dvs. at den krumme form på bedene også er brugt i placeringen af planterne, blot i en mindre udgave. Det ser umiddelbart ud til at virke. Og ja; - du skal vel have noget i større skala du også Henrik? - Jeg har nok et par forslag du kan tygge på.

    bedst
    Kjeld

    SvarSlet
  3. Det ser supergodt og naturligt ud! Utroligt, hvad man udrette med stauder på så kort tid.

    SvarSlet
  4. Meget smukt og inspirerende.

    SvarSlet
  5. Det var da imponerende på blot 5 måneder. Ufatteligt smukt!
    Hvis jeg dog bare havde en have i den skala, eller blot lidt større end mit lille frimærke...
    Måske engang - og så ringer jeg til dig for hjælp:-)

    SvarSlet
  6. ja tidsfaktor er en sjov ting når det gælder haver; sommerblomsten er at sammenligne med en døgnfluer og egetræet med en elefant. Rent størrelsesmæssigt er der jo også visse ligheder.
    men husk på Karina; `en god og succesfuld have er ikke betinget af størrelsen på den, men mere afhængigt af størrelsen på haveejerens hjerne hjerte og velvilje´

    var der en gang en klog dame der sagde...
    god dag
    Kjeld

    SvarSlet